مطالعات و تحقیقات زنان - اسلام و حقوق زن

صفحه ای برای نمایش مطالبی که در دوره دانشجویی مورد مطالعه قرار داده ام بر اساس عناوین و موضوعات مصوب

مطالعات و تحقیقات زنان - اسلام و حقوق زن

صفحه ای برای نمایش مطالبی که در دوره دانشجویی مورد مطالعه قرار داده ام بر اساس عناوین و موضوعات مصوب

مطالعات و تحقیقات زنان - اسلام و حقوق زن
به لطف خداوند کریم در سال 1394 در مقطع دکتری رشته مطالعات و تحقیقات زنان با گرایش حقوق زن در اسلام افتخار دانشجویی یافتم . برای اینکه در این دوره از مطالب زیادی از نویسندگان و صاحب نظران بهره برده و خواهم برد تصمیم گرفتم صفحه مجازی ایجاد کنم که مطالب و مطالعات خودم را در این صفحه بارگزاری کنم تا دیگر افراد علاقه مند در این حوزه با زحمت کمتری به این مطالب دسترسی پیدا کنند .
امیدوارم بتوانم ضمن حفظ امانت صاحبان آثاری که مطالعه می کنم , دسته بندی مناسبی را بر اساس عناوین دروس مصوب ایجاد کرده و منابع مطلوبی را در هر موضوع درج و عرضه نمایم .
نظرات بازدیدکنندگان را ارج می نهم و حاصل تلاش و مطالعه شما را به نام خودتان در ذیل موضوعات درج خوام کرد
با تشکر
موفق باشید

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

دوشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۶:۵۹ ب.ظ

آیات مربوط به زنان در قرآن

آیات مربوط به زنان در قرآن

1)      وجوب حجاب در اسلام

2)      آیات مربوط به حضرت خدیجه(س)

3)      آیات حجاب

4)      آیا خطاب های قرآن به مردان بیانگر تفاوت زن و مرد است؟

5)      تبیین باز گرداندن مهریه در آیه 10 سوره ممتحنه

6)      مقایسه زن و مرد در قرآن

7)      برتری مرد نسبت به زن در قرآن

8)      آیات حجاب در قرآن

9)      سرپرست بودن مردان از نظر قرآن

10)  زنان خوب و بد در قرآن

11)  تنبیه زن یا عدم مشورت با آنها از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

12)  دیدگاه قرآن نسبت به زنان

13)  فلسفه کم بودن آیات حجاب در قرآن

14)  تفسیر اجازه تنبیه زنان و برتری مردان بر آنان در قرآن

15)  آیا در آیه 34 سوره نساء به مردها اجازه تنبیه زن داده شده و کلا مردها را بر زنان برتری داده ؟

16)  عفاف و پوشش زنان

17)  ادله قرآنی جهت اثبات وجوب پوشش موی سر

18)  تفسیر آیه 60 سوره نور :"وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاّتی لا یَرْجُونَ نِکاحًا فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزینَةٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ...

19)  دیدگاه قرآن نسبت به زن

20)  آیا پوشش سر برای زنان پیر واجب نیست؟

21)  چرا اسلام کتک زدن زن از طرف مرد را تجویز کرده است؟

22)  معنای آیة شریفة 'الرجال قوامون علی النساء' چیست؟

23)  معرفی آیه های راجع به حجاب زن در قرآن

برای مطالعه بیشتر به نشانی

http://www.hawzah.net/fa/Question/List/?CategoryItemID=386&PN_171=1

رجوع نمایید


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۵۹
قدرت اکبرنیا
دوشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۶:۴۷ ب.ظ

آمار و واژگان زن در قرآن

آمار و واژگان زن در قرآن

قرآن مجید در حدود ۱۹۶ آیه راجعه به زنان سخن گفته است که شامل موضوعاتی به شرح ذیل است:

احکام زنان، آفرینش زن، حقوق زنان، حجاب، زنان بهشتی، زنان اهل کتاب، زنان مستضعف، زنان پیامبر خاتم و دیگر پیامبران، زن و صاحبان قدرت، زن در قیاس با مرد، موارد منفی نگری به زن، دختر در نزد امم، تعدد زوجات، رابطه زن و مرد، همسرداری، طلب معاش  زنان، سلوک با زنان و نیز برشماری مصادیقی از زنان شایسته (صالح) و ناشایسته (طالح).

آیاتی که به موضوع زنان می پردازد نیز ذیل واژه هایی همچوم:

نساء أمرإه، ام مؤمنات، صالحات، انثی، بنات، زوجه، اخت و ... آمده اند. آیاتی که به مصادیق زنان شایسته (صالح) و ناشایسته (صالح) پرداخته اند،

جمعاً شامل ۷۴ آیه می شود که از آن میان ۱۱ آیه مربوط به زنان صالح است و ۶۳ آیه باقی مانده به معرفی زنان صالح می پردازد. نقطه اشتراک این دو دسته زنان، ارتباط آنها با پیامبران است. دو تن از چهار زن طالح که در قرآن به آنها اشاره شده، همسران نوح و لوط هستند و دو تن دیگر، یکی زن عزیز مصر در داستان حضرت یوسف است و دیگری زن ابولهب  در ارتباط به پیامبر خاتم.

آیات مربوط به زنان صالح شامل ۹ زن، یعنی همسر ابراهیم، مادر و خواهر موسی، همسر فرعون، دختران شعیب همسر عمران (مادر مریم) مریم، همسر  زکریا (مادر یحیی و خاله مریم) است. در واقع، آیات مربوط به زنان صالح آیاتی هستند که مرتبط با ۵ تن از پیامبران می باشند و بیشترین تنوع آیات در این باره مربوط به حضرت موسی (مادر و خواهر موسی، همسر فرعون و دختران شعیب) است.

در بررسی آماری تعداد آیات،

بیشترین تعداد آیات مربوط به حضرت مریم (۳۶ آیه) و کمترین آیات مربوط به همسر فرعون و عمران (هر کدام ۲ آیه) است. دیگر آیات به ترتیب شامل مادر موسی (۹ آیه)، دختران شعیب (۸ آیه)، همسر ابراهیم (۵ آیه)، همسر زکریا (۴ آیه) و خواهر موسی (۳ آیه) می باشد. شایان ذکر است که برخی از آیات یاد شده همپوشانی دارند؛ مثلاً سه آیه ای که راجع به خواهر موسی است، ضمن مباحث مربوط به مادر موسی آمده است. همچنین یک آیه از سه آیه مذکور به دختران شعیب نیز پرداخته  است. در دو آیه مربوط به همسر عمران نیز به مسئله مریم به عنوان فرزند او پرداخته شده است. در این میان، آیات مربوط به حضرت مریم علاوه بر فزونی کمی، از نظر کیفیت و موضوع نیز با سایر آیات مربوط به زنان صالح متفاوت است. در حالیکه در آیات مربوط به زنان دیگر، از آنها به تبع مردان یاد شده است. آیات مربوط به حضرت مریم با محوریت خود او و معرفی فرزندش عیسی در قرآن آمده است. در معرفی زنان یاد شده، ترتیب تاریخی و آموزه های مربوط مورد نظر بوده است.

همسر ابراهیم

آیات مربوط به همسر ابراهیم، شامل آِات ۷۱-۷۳ سوره «هود» و آیه ۳۰ سوره «ذاریات» می گردد. لحن این آیات در مقایسه با آیات ماقبل آنها که خطاب به حضرت ابراهیم است از حالت عام خارج شده و به صورت خاص می شود و به همسر ابراهیم مژده زایش اسحاق را می دهد که او نیز صاحب پسری به نام یعقوب خواهد شد.

از آیات فوق دو نکته به ذهن متبادر می شود: یکی، مژده فرزند به همسر ابراهیم در عین سابقه ناباروری و دیگر، باوریابی زن ابراهیم به این وعده الهی علی رغم امتناع عادس زایش در سنین بالا و سابقه عقیمی.

بنا به روایات، همسر ابراهیم دختر عمو یا دختر خاله آن حضرت بود و نام وی ساره فرزند هارون یا هاران بوده است.

هر دو دسته آیات، پس از ذکر داستان مهمان شدن فرشتگان بر حضرت ابراهیم آمده است. برابر این آِات، ابراهیم گوساله ای را برای مهمانان که برای او ناشناخته بودند بریان کرد و نزد آنان گذاشت. فرشتگان از تناول غذا خودداری کردند و این مایه ترس ابراهیم شد که مبادا آنها قصد سویی دارند. از این رو، فرشتگان حضرت ابراهیم را از این خیال بر حذر داشتند و مأموریت دوگانه خود را اعلام نمودند که یکی از آن دو، خبر فرود آمدن غذاب بر قوم لوط و دیگری، بشارت فرزند به حضرت ابراهیم و همسرش بود.

تبیین شرایط بیولوژیکی ابراهیم و همسرش سازگار با این بشارت نبود؛ چرا که ساره در نهایت عجز و پیری و شوهرش ابراهیم نیز پیرمردی فرتوت بود شرایطی که فرزند آوری را به طور طبیعی و عادی ناممکن می کند و این امر برای ساره که پیرزنی سترون (عجوز عقیم) بود – یعنی کسی که در جوانی نیز عقیم بوده است. – به مراتب امتناع بیشتری داشت. از این رو، عکس العمل او در برابر این بشارت نیز عکس العملی طبیعی و بازخوردی از حیا زنانگی و ناباوری بود: ساره پس از شنیدن این بشارت، با فریادی شدید (صره) و به زبان آوردن سخنی از ادات تعجب (یا ویلتی؛ ای وای بر من!) و محکم به صورت خود زدن (فصکَّت) تعجب خودش را از این خبر باز نمایاند.

مفسران قرآن در اینکه سن ابراهیم و همسرش در این زمان چقدر بوده است اتفاق نظر ندارند. کمترین رقم سن آن دو را سفر پیدایش تورات ذکر کرده است: ساره ۹۰ و همسرش صد سال.
منبع: دانشگاه هنر اصفهان - دفتر امور زنان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۴۷
قدرت اکبرنیا
دوشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۶:۲۵ ب.ظ

افتتاحیه

بسم الله الرحمن الرحیم

با لطف و عنایت پروردگار این وبلاگ را ایجاد کردم

امیدوارم بتوانم ذره نقشی در ارتقای سطح دانش و بینش بازدید کنندگان محترم داشته باشم.

تصور می کنم مدیریت راهبردی می تواند جوامع را به سمت رشد و تعالی رهنمون شود .

خانواده محکم ترین و قدیمی ترین جامعه انسانی است که بر اساس فطرت و نیاز ذاتی انسان شکل می گیرد و تداوم پیدا می کند وقتی سازمان ها به سن رشد یعنی حدود ده سال می رسند خود را پایدار فرض می کنند و برای جامعه سازمانی خود راهبرد ، سند انتظار و نقشه راه طراحی می کنند .

سئوالم این است که:

آیا خانواده نیاز به سند انتظار و نقشه راه و راهبرد ندارد ؟
آیا افراد خانواده نیاز به مدیریت دانش محور ندارند ؟
آیا نباید نقش راهبردی و اساسی بازیگران اصلی نظام خانواده را گوشزد کرد و آموزش داد ؟
آیا تاکنون در باره دشمنی ها با نظام خانواده به تفکر نشسته ایم؟
آیا زمان آن نرسیده که هریک از ارکان نظام خانواده به حقوق اساسی خود آشنا و عامل شوند؟
سبک زندگی دینی و راهبردی برای خانواده ها چگونه است ؟
و ......


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۲۵
قدرت اکبرنیا