مطالعات و تحقیقات زنان - اسلام و حقوق زن

صفحه ای برای نمایش مطالبی که در دوره دانشجویی مورد مطالعه قرار داده ام بر اساس عناوین و موضوعات مصوب

مطالعات و تحقیقات زنان - اسلام و حقوق زن

صفحه ای برای نمایش مطالبی که در دوره دانشجویی مورد مطالعه قرار داده ام بر اساس عناوین و موضوعات مصوب

مطالعات و تحقیقات زنان - اسلام و حقوق زن
به لطف خداوند کریم در سال 1394 در مقطع دکتری رشته مطالعات و تحقیقات زنان با گرایش حقوق زن در اسلام افتخار دانشجویی یافتم . برای اینکه در این دوره از مطالب زیادی از نویسندگان و صاحب نظران بهره برده و خواهم برد تصمیم گرفتم صفحه مجازی ایجاد کنم که مطالب و مطالعات خودم را در این صفحه بارگزاری کنم تا دیگر افراد علاقه مند در این حوزه با زحمت کمتری به این مطالب دسترسی پیدا کنند .
امیدوارم بتوانم ضمن حفظ امانت صاحبان آثاری که مطالعه می کنم , دسته بندی مناسبی را بر اساس عناوین دروس مصوب ایجاد کرده و منابع مطلوبی را در هر موضوع درج و عرضه نمایم .
نظرات بازدیدکنندگان را ارج می نهم و حاصل تلاش و مطالعه شما را به نام خودتان در ذیل موضوعات درج خوام کرد
با تشکر
موفق باشید
چهارشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۵۷ ق.ظ

تنفر از مردان


سوال7 :
از مردان متنفرم زیرا آنها زن را فقط برای غرایز می خواهند؟

پاسخ :همان طور که در نامه مرقوم داشته اید, سرچشمه به وجود آمدن چنین افکار و حالاتی , شاید تجربه های تلخ و ناگواری است که در طول زندگی و در خانواده با آن روبه رو بوده اید. یکی تجربه رفتار خاص پدرتان با مادر گرامی تان و دیگری نحوه رفتار شوهرخواهرتان با خواهر شما و... با مشاهده چنین افرادی و رفتار و اعمال غیرمعمول و ناصحیح آنان , به تدریج این اندیشه در ذهن شما جای گرفته که تمام مردها, چنین خصوصیتی دارند و در رفتار با همسرشان آن گونه برخورد می کنند, بنابراین برای رهایی از این فکر و حالت , باید سعی کنید افکار و نگرش خود را نسبت به جنس مرد تغییر دهید, بدین منظور به نکات زیر توجه نمایید:

 1- بدانید که انسان ها همان طور که از نظر جنس و اندام ظاهری (مثل قد, شکل , رنگ و...) متفاوت آفریده شده اند و از توانایی های مختلفی برخوردارند, در صفات شخصیتی و اخلاقی نیز متفاوت اند و اصولا" دو فرد را نمی یابید که با یکدیگر از هر جهت یکسان باشند. دو قلوهای همسان نیز - که شباهت ظاهری زیادی به همدیگر دارند - تفاوت های زیادی با هم در خصوصیات شخصیتی و باطنی دارند. بنابراین نمی توان با مشاهده یک صفت در فردی , نتیجه گرفت که تمام افراد مشابه همین صفت را دارا هستند; مثلا" اگر مرد یا زنی تند خو است , نمی توان گفت تمام مردان یا زنان , تندخو هستند. این قاعده و اصل را - که روان شناسان به نام ((اصل تفاوت های فردی )) می شناسند - در ذهن و فکرتان تکرار کنید.
 2- مطمئنا" در بین اقوام و فامیل یا همسایگان , خانواده هایی را می توانید سراغ داشته باشید که جو و فضای عاطفی خوبی بین اعضای آن خانواده حکمفرما است و زن و شوهرها, با کمال متانت , مهربانی و عطوفت در کنار یکدیگر زندگی می کنند و در سعادت و خوشبختی همدیگر نقش دارند و از بودن در کنار همدیگر لذت می برند. با دقت و مشاهده چنین خانواده هایی و رفتار محبت آمیز مردهای آنها, به خود بباورانید که مردان نیکوسرشت و با اخلاق پسندیده , در همین اطراف زیاد هستند.
 3- با مطالعه زندگانی ائمه معصومین (ع ) - به خصوص زندگانی حضرت علی (ع ) و فاطمه زهرا(س ) - به این حقیقت پی خواهید برد که چگونه یک مرد یا زن می تواند در تکمیل و ایجاد آرامش در یک خانواده , نقش مؤثر و سازنده داشته باشد.
 4- درباره هدف ازدواج از نظر اسلام بیشتر تفکر و مطالعه کنید. بدانید که ازدواج صرفا" جهت تولید نسل و پاسخ به غریزه جنسی یک طرف نیست ; گرچه این غریزه یکی از نیازهای انسان - چه مرد و چه زن - است و باید به آن پاسخ مثبت داد و آن را از طریق معقول و مشروع ارضا و تأمین کرد (هم زن نیازمند به تأمین آن است و هم مرد). در عین حال با ازدواج , مرد و زن به کمال می رسند و در پرتو ازدواج , آن دو به آرامش روحی و روانی دست می یابند. در این زمینه می توانید کتاب ((تشکیل خانواده در اسلام )), دکتر علی قائمی را مطالعه کنید. بدین وسیله اهمیت و نقش ازدواج و آثار مثبت و فواید فراوان آن را مورد توجه و ارزیابی قرار دهید تا نگرش مثبتی به امر ازدواج در شما ایجاد شود.
 5- تجربه های تلخ رفتار پدر یا شوهرخواهرتان را فراموش کنید و به جای آن به نکات مثبت و خصوصیات پسندیده آنها بیشتر بیندیشید.
 6- هنگام هجوم چنین افکار و حالاتی و یا قبل از حضور در جلسه خواستگاری , دوش آب ولرم (مایل به سرد) بگیرید تا اندکی آرامش فکری و روحی داشته باشید.
 7- در صورتی که این افکار مزاحم به طور مکرر و بدون اختیار به ذهنتان می آید, با زدن مشت روی زمین , دیوار و یا میز روبه روی خود, از آن حالت خارج شوید و به ذکر و یاد خداوند مشغول باشید ((الا بذکر الله تطمئن القلوب )).
 8- در صورتی که راه کارهای بالا مؤثر واقع نشود, به یک پزشک متخصص در زمینه اعصاب و روان مراجعه کرده و مشکل خود را مطرح کنید تا ان شاءالله بهبودی کامل حاصل شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۳۰
قدرت اکبرنیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی