قاعده فراش
قاعده فراش دریافت مقاله
مدیریت بحران و سیاست های فرهنگی حضرت زینب(س)
آیت الله آل هاشم: اگر جهاد حسین بن علی(ع) خوب جنگیدن و خوب شهید شدن بود، جهاد حضرت زینب(س) هم خوب تبلیغ کردن و خوب سخن گفتن و ابلاغ پیام شهیدان بود لذا هیچگاه نام امام حسین(ع) بدون نام زینب(س) کامل نیست.
مدیریت بحران حضرت زینب (س) در کربلا
یکی از خصوصیات یک مدیر برگزیده در جامعهی اسلامی این است که ولایتمداری همیشه در رأس تصمیماتش باشد. زیرا در شرایطی که جامعهی اسلامی دچار بحران شده، دفاع از حریم ولایت و امامت بر هر انسان مسلمانی بهخصوص شخصی که در جایگاه مدیریتی جامعه اسلامی قرار دارد واجب است.
مدیریت بحران و نقش آفرینی حضرت زینب(س) در واقعه کربلا
دکتر محمدتقی امینی[1]، بهاره شهریاری[2]، محمد شیرازی پور[3]
چکیده:
یکی از زنان بسیار با فضیلتی که در تاریخ اهل بیت بعد از حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان تندیس زنده فضایل شناخته شده است، دختر حضرت علی علیه السلام زینب کبری علیها سلام است. وی از جمله زنان نادری است که بیشترین بخش از فروغ جاودان نور امامت را دریافت نمود و توانست خود را در کمالات و صفات حمیده همسان و همانند مادرش زهرای اطهر علیها سلام بسازد.
اشتهار اوبه نقش آفرینی در کربلا و در کاروان اسراء و تأثیر حضورش در مغلوب کردن آثار جنگ، موجب غفلت از دیگر ابعاد شخصیّتی وی شده است و مدیریت بحران بی نظیری که وی در ماجرای کربلا از خود به ثبت و ظهور رسانید، جمیع صفات حمیدة وی را تحت الشعاع قرار داده است. خطبه های حضرت زینب (س) در حضور مردم کوفه، سلیس، شیوا و در اوج فصاحت و بلاغت ایراد شده و بیانگر کمال سخنوری ایشان و نشان دهنده تدبیر و مدیریت تمام و کمال ایشان در واقعه کربلا می باشد. بی تردید، تاثیر شگرف حضور حضرت زینب (سلام الله علیها) در کربلا و کاروان اسرا و نقش وی در مدیریت وقایع بعد از جنگ، منظور نظر بسیاری به طور خاص و عام بوده و مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش فوقمدیریت بحران حضرت زینب (سلام الله علیها) در واقعه کربلا، جایگاه و نقش ایشان را بررسی کند.
قاعده نفی سلطه
علی ضیاءبخش
چکیده
یکی از اصول حاکم بر سیاست خارجی اسلام، که بر تمام روابط خارجی و بینالمللی اسلام در زمینه های گوناگون نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حاکمیت دارد و کلیه روابط مسلمانان باید بر اساس آن برنامهریزی شود، اصل مهم و اساسی «نفی سلطه» یا قاعده «نفی سبیل» است. در صورت عملی شدن این اصل و قاعده فقهای، کفّار و بیگانگان کوچکترین راه نفوذ و تسلّط سیاسی، نظامی و اقتصادی بر مسلمانان نخواهند داشت.
این اصل و قاعده محکم فقهای ضامن حفظ استقلال اسلام و مسلمانان در تمام زمینههاست; از اینرو، باید آن را دقیقاً شناخت و مورد عمل قرار داد تا راه هرگونه اسارت و بردگی سیاسی و فرهنگی و نظامی و مانند آن به روی مسلمانان بسته، و آزادگی و استقلال آنان تضمین شود.
کلیدواژه ها:
سلطه، نفی سبیل، استکبار.
قاعده ی نفی سبیل در فقه اسلامی
نویسنده: ابوالفضل شکوری
1. معنای قاعده ی نفی سبیل کفار بر مسلمانان
قاعده نفی سبیل
نویسنده : حسن رضایی
کلمات کلیدی : قاعده فقهی، سبیل، کافر، مسلمان، تسلط کافر
قاعده نفی سبیل در اندیشه اسلامی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
قاعده نفی سبیل به عنوان یک اصل فقهی نقش پایدار و تأثیرگذاری بر رفتار، تصمیمات و سیاستهای کلان نظام اسلامی دارد.
چکیده
قاعده نفی سبیل به عنوان یک اصل فقهی نقش پایدار و تأثیرگذاری بر رفتار، تصمیمات و سیاستهای کلان نظام اسلامی دارد. این اصل در روابط خارجی دولت اسلامی با بیگانگان جایگاه بسیار مهمی دارد. نفی ظلم و ستم بر مردم مسلمان و حفظ استقلال و نفی وابستگی نسبت به بیگانگان شالوده و اساس این قاعده در سیاست خارجی جمهوری اسلامی است. قانون اساسی ایران نیز هرگونه ستمگری، ستمکشی، سلطهگری و سلطهپذیری را نفی و نهی میکند و این اصل به عنوان پایههای تأمین استقلال جامعه و همچنین جلوگیری از سلطه اقتصادی، سازههای سیاست خارجی وکلان جمهوری اسلامی ایران را شکل میدهد.
واژگان کلیدی
نفی سبیل، قرآن، قانون اساسی، اندیشه اسلامی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران.
قاعده «نفى سبیل» در آراى فقهى و مواضع سیاسى صاحب عروه
زنگنه شهرکی جعفر
چکیده: قاعده نفى سبیل که اعتبار آن برگرفته از کتاب و سنت است، در ابواب مختلف فقه کاربرد دارد. این قاعده در آثار فقهى عالم بزرگ، سید محمد کاظم طباطبایى یزدى،)ره( به نحو چشمگیرى بازتاب یافته است. ایشان افزون بر استنباط احکام در فقه فردى، در مسائل فقه سیاسى - اجتماعى نیز از آن به شایستگى بهره جسته است. بر پایه کاربرد این قاعده در ساحت اندیشه فقه سیاسى و نیزآن دسته از مسائل فقه اقتصادى که بر وضعیت ارزشى جامعه اثرگذار است، وظایف مسلمانان را در برابر سلطهگرىهاى استعمار، روشن نموده است. اندیشههاى ایشان در زمینه فقه اقتصادى، در قالب چند نامه موجود است و محور آن، رونق تولید ملى و استفاده از کالاهاى داخلى است. زیرا وابستگىهاى اقتصادى مسلمانان به جهان کفر، زمینهساز سلطه و غلبه سیاسى کفار بر مسلمین است.
کلیدواژهها: قاعده نفى سبیل، رابطه اسلام و کفر، مصادیق قاعده نفى سبیل، سید محمد کاظم طباطبایى یزدى(ره).
قاعده نفی سبیل از منظر فریقین
کلمات کلیدی ماشینی : قاعده نفی سبیل، نفی سبیل، قاعده، روایت، فقه، سلطه، فقیه، اسلام، دلالت،
2
چکیده
آیات و روایات بسیاری دلالت دارند که هر گونه ارتباط و داد و ستدی که موجب سلطه بیگانگان بر مسلمان شود، اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی، ناروا است و جایز نمی شمارند. فقها از این مطلب تحت عنوان قاعده نفی سبیل یاد می کنند.
فقهای شیعه و اهل سنت مفاد قاعده نفی سبیل را پذیرفته و بر اساس آن احکام شرعی بسیاری را استنباط کرده اند. در مقاله 27 مورد از آنها بیان شده است؛ از جمله حرمت فروش قرآن ، رهن قرآن، فروش احادیث نبوی و کتابهای موعظه و دعا و تربت ضریح امامان و پرده کعبه و زمینهای اماکن مقدس به کافران.
البته مواردی از احکام فوق مورد استثناء است؛ مثل اینکه کتابهای مقدس موجب هدایت آنها را فراهم کند و یا حرمت ازدواج زن مسلمان با کافران، عدم ولایت پدران کافر بر فرزندان مسلمان در اجازه ازدواج، عدم نفوذ قضاوت کافران بر مسلمانان و بطلان تولیت کافران بر اوقاف مسلمانان.
واژه های کلیدی: قاعده نفی سبیل، ادله لفظی، ادله لبی، اهل سنت، شیعه